Prin negocierile purtate de preşedintele Ordinului cu reprezentanţii CE,
Asistenţii medicali, egali ca şi formare
Asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali din Argeş, ca şi colegii lor la nivel naţional, vor parcurge în următorii ani, cu sprijinul conducerii centrale a Ordinului Asistenţilor Medicali, un amplu program de revalorizare a calificării profesionale, indiferent de sistemul în care s-au format. Procesul este puternic susţinut de preşedintele OAMGMAMR, Mircea Timofte, dar şi de preşedintele filialei judeţene, Estera Ambruş, aceasta participând deja la o primă sesiune de instruire a formatorilor, ce a precedat programul de revalorizare a asistenţilor medicali.
Programul de revalorizare se va adresa atât asistenţilor medicali cu studii liceale, cât şi celor cu studii postliceale, şi are ca fundament noua Directivă 2013/55/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, prin care s-a modificat Directiva 2005/36/CE privind recunoaşterea calificărilor profesionale. Programul prevede, în prima etapă, organizarea a 8 sesiuni de instruire a formatorilor din cadrul școlilor postliceale sanitare de stat care, la rândul lor, vor fi implicaţi în formarea asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi asistenţilor medicali. Prima sesiune, la care a participat şi preşedintele OAMGMAMR Filiala Argeş, Estera Ambruş, s-a desfăşurat la Bucureşti, în data de 19 decembrie 2013, în cadrul acesteia fiind invitat expertul belgian Ayhan Findik. La întâlnire au fost prezenţi, totodată, formatori din cadrul şcolii gazdă – Școala Postliceală Sanitară Fundeni, reprezentanți ai Școlilor Sanitare Postliceale din Prahova, dar şi reprezentanți ai instituţiilor partenere OAMGMAMR în acest demers, respectiv Ministerul Educației Naționale-CNERD şi CoNAS. Implementarea programului de revalorizare se va finaliza cu evaluarea, după cinci ani, de către Comisia Europeană a regimului de recunoaștere automată a calificării asistenţilor medicali formaţi în perioada 1978 – 2007 (anterior datei aderării).
Lista competenţelor specifice formării de asistent medical generalist, cuprinse în Directiva 2013/55/UE:
(a) competenţa de a diagnostica în mod independent asistența medicală necesară, pe baza cunoștințelor teoretice și clinice existente, și de a planifica, organiza și pune în aplicare asistența medicală în tratarea pacienților, în vederea îmbunătățirii practicii profesionale; (b) competenţa de a colabora în mod eficient cu alți actori din sectorul sanitar, inclusiv prin participarea la formarea practică a personalului sanitar, pe baza cunoștințelor și competențelor dobândite ; (c) competenţa de a oferi persoanelor, familiilor și grupurilor, informații care să le permită să aibă un stil de viață sănătos și să se autoîngrijească, pe baza cunoștințelor și competențelor dobândite; (d) competenţa de a iniția în mod independent măsuri imediate pentru menținerea în viață și de a aplica măsuri în situații de criză sau de catastrofă; (e) competenţa de a oferi în mod independent consiliere, indicații și sprijin persoanelor care necesită îngrijire și persoanelor apropiate; (f) competenţa de a asigura în mod independent calitatea îngrijirii medicale și evaluarea acesteia; (g) competenţa de a asigura o comunicare profesională exhaustivă și de a coopera cu membrii altor profesii din domeniul sănătății; (h) competenţa de a analiza calitatea asistenței acordate pentru a-și îmbunătăți practica profesională de asistent medical generalist.
„Mircea Timofte are un merit deosebit”
„Programul de revalorizare a calificării profesionale a asistenţilor medicali generalişti este o reuşită a Ordinului, iar un merit deosebit pentru realizarea acestui lucru îl are preşedintele său, domnul Mircea Timofte, care a purtat negocieri susţinute cu reprezentanţii Comisiei Europene. Adoptarea noii Directive 2013/55/UE permite astfel asistenţilor medicali din România să-şi egalizeze studiile, obţinând competenţe egale indiferent de sistemul în care s-au format. Mai mult, programul de revalorizare consolidează statutul acestora la nivelul Uniunii Europene, creându-le, în baza actelor normative care încurajează mobilitatea în profesia de asistent medical, cadrul pentru un acces mult mai facil în spitalele sau clinicile din spaţiul european. Completarea studiilor, actualizarea cunoştinţelor conform unor etape bine stabilite, sunt paşi care vin să confirme o dată în plus dorinţa membrilor noştri de a performa la locul de muncă, de a se remarca prin serviciile de îngrijire acordate pacienţilor”, a declarat preşedintele judeţean Estera Ambruş. Aceasta a făcut aprecieri şi în privinţa sesiunii de instruire la care a participat în calitate de formator, arătând că „modelul belgian este pentru noi un model de bune practici, care subliniază necesitatea îmbogăţirii curriculei de formare a asistentului medical din România”. Următoarele sesiuni de instruire vor avea loc tot în prezenţa experţilor străini, termenul de finalizare a acestei prime etape fiind iunie 2014.
(Sursa: curier.ro, 24 februarie 2014)