Proiect privind protejarea și promovarea alăptarii, adoptat de Camera Deputaților
România înregistrează una dintre cele mai mari rate ale mortalității infantile din Uniunea Europeană (10,4‰).Iar în ceea ce priveşte rata alăptării exclusive, în ţara noastră aceasta este de 12,6%, în timp ce media europeană este de 30%.O primă soluție pentru această problemă o reprezintă protejarea, promovarea și susținerea alăptării.
Asociația Hands Across Romania, cu sprijinul Reprezentanței UNICEF în România, a susținut timp de patru ani demersurile de lobby pentru un proiect de lege care reglementează politicile de marketing practicate de producătorii substituenților de lapte matern.Proiectul a fost adoptat de plenul Camerei Deputaților.
Concret, proiectul adoptat reglementează cadrul legal în care se face informarea și educarea publicului în ceea ce privește nutriția sugarilor și a copiilor mici; interzice publicitatea și promovarea substituenților de lapte matern; stabilește măsuri vizand sistemul de sănătate şi personalul din sistemul de sănătate, măsuri prin care se limitează marketingul substituenţilor de lapte matern prin intermediul sistemului de sănătate, precum şi măsuri prin care este protejată şi promovată alăptarea.
Mai mult, proiectul stabileşte măsuri vizând personalul producătorilor şi al distribuitorilor de substituenţi de lapte matern, măsuri menite să stopeze promovarea acestor produse, reglementează etichetarea substituenţilor de lapte matern şi instituie norme generale privind calitatea şi compoziţia subtituenţilor de lapte matern.
Potrivit documetului citat, responsabilitatea educării şi informării publicului în ceea ce priveşte nutriţia sugarilor şi a copiilor mici ii revine Ministerului Sănătăţii.De asemenea, Ministerul Sănătăţii este organul de specialitate al administraţiei publice centrale care va asigura implementarea şi monitorizarea aplicării legii.
Eforturile României de a transpune Codul Internațional de Marketing al Substituenților de Lapte Matern, adoptat de Organizația Mondială a Sănătății și recomandat de Comisia Europeană spre a fi inclus în legislația națională, au scopul de a reglementa marketingul acestor produse, generând o triplă protecție: pentru consumator – sugarul și copilul mic -, prin decizii informate; pentru cadrele medicale, prin accesul la informații corecte și detaliate; în fine, pentru producătorii de înlocuitori de lapte matern, în fața practicilor incorecte de marketing, se mai arată în comunicatul de presă citat.